Fotografieweblog Redmer van der Meer

Foto's variërend van een zonsondergang tot een schip in de hoogste golven, vanuit kikvorsperspectief of vogelperspectief, zwart-wit of kleurrijk; Neem een kijkje in de fotografie van Golven op zee.

|- Home - Contact - FAQ -|

zondag 7 februari 2010

Helsinki 27-29 dec

Op naar Helsinki met het MS star, een iets simpeler schip, met een stuk minder hutten. de overtocht duurde dan ook maar 2 uren. Wij hadden echter een hut geboekt en mochten tot 06.00 uur 's ochtends blijven pitten aan boord. Dit was verreweg de meest rumoerige overtocht, veel last van trillingen, dit was ook een ferry i.p.v. cruiseferry. 06.00 Werden we dan wakker gemaakt, zó vroeg! Langzaam hebben we ons aangekleed en vervolgens zijn we richting terminal gegaan. in de terminal hebben we nog een uur gewacht omdat de eerste bus pas om 08.00 ging. Ondertussen genoten we van ons ontbijt, wat ditkeer bij de overtocht inbegrepen zat. Een simpel tasje met een appel, een broodje en een pakje drinken. Om 07.45 besloten we echter toch maar te gaan lopen omdat ons dat wel zo gezond leek. Even later reed de bus ons voorbij en zaten we in een sneeuwend, donker, ontwakend Helsinki. Vlakbij de kade lag nog een andere veerboot, welke vroeger op Vlissingen - Sheerness voer, en een ijsbreker. Die veerboot zat laatst nog iets van 10 uren vast in het ijs, met een bekende erop!

Toen we eenmaal in het centrum waren, kwamen de sneeuwschuivers voorbij, die de stad schoonmaakten voordat iedereen wakker werd. Daar loop je dan half slapend door een grote stad. Na ca. 35 minuten lopen kwamen we aan in het hotel, waar we in de lobby neerploften. Een heel luxe hotel, waar we half lagen te slapen in de lobby. Toen het licht begin te worden, vonden we het tijd om aan de meneer bij de receptie te vragen of onze kamer al beschikbaar was; En jawel... SLAPEN!!!! Eenmaal wakker was het alweer bijna donker, maar eenmaal buiten het hotel bleek ons een erg mooie zonsondergang te wachten. Vele foto's verder.... Ondertussen was ik zo geobsedeerd door foto's maken dat ik Iris even kwijt was, sorry! Vervolgens zijn we naar een Russisch-Orthodoxe kerk gelopen, die vlakbij het hotel was. Helaas bleek deze dicht te zijn en konden we de kerk niet van binnen bewonderen. Inmiddels was het bijna donker, maar we liepen richting centrum, waardoor we weer langs de veerhaven kwamen. In het centrum hebben we gegeten, waarna we ons bed maar weer opgezocht hebben, omdat we nog steeds drank over hadden van de veerboot van Stockholm naar Tallin.

De volgende dag uitgebreid genoten van het ontbijt van het hotel. Het ontbijt haalde het echter net nog niet bij die van het hotel in Kopenhagen (kerst 2008). Hierna was het de bedoeling om naar het eiland Suomenlinna te gaan, maar helaas voer de boot voor ons neus weg. Toen hebben we een dagkaart gekocht voor het Openbaar Vervoer in Helsinki. Daarna stapten we in de tram, die echt heel erg op de nieuwe van de RET lijken, richting centrum en verder. We stapten uit bij het oude Olympische Stadion van de OS in 1952. Na een wandeling door de sneeuw kwamen we er achter dat ik nog geen sneeuwpop had gemaakt deze winter, dus verrees er een grote sneeuwpop. Mevrouuw vond 1 sneeuwpop alleen maar zielig, dus kwamen er nog 2 bij! We gingen weer terug met de tram, die spreken op de oude trams van de RET lijken, naar de haven. Hier moesten we nog even wachten op de boot om naar Suomenlinna te gaan, dus gingen we richting een oude vismarkt, waar we nog koffie dronken (de goedkoopste in Helsinki, maar kostte nog €1,90) en een beetje rondgekeken hebben.

Even later stapten we op de Suomenlinna II, de boot die ons naar Suomenlinna bracht. Van vroeger is dit een belangrijk eiland geweest voor Helsinki. Hier woonden de koning en zijn familie en eerst ook veel bevolking. Later werd het een verdedigingseiland. We voeren door de ijsschotsen en langs de ferry van Viking Line, de concurrent van Tallink-Silja-Line, waar wij de overtochten mee maakten. Na een wandeling over dit eiland, waar overal woekerprijzen gevraagd werden voor bezoekjes aan musea e.d., bleek dat het hier een beetje rustig was. We liepen nog door een verlaten tunnel, er kon zo een horrorfilm opgenomen worden, haha! toen we uitgekeken waren, kwam toevallig net de boot aanvaren, waardoor wij precies weer terug konden naar het centrum. Op de terugtocht maakte ik nog enkele foto's, waarvan ik één voor mijn oudjaarskaart heb gebruikt.

De laatste dag hebben we het echte centrum van Helsinki verkend en nog een beetje gewinkeld in de stad. Omstreeks 17.00 moesten we alweer inchecken voor de veerboot naar Stockholm, wat een rijen, als we maar op tijd op die veerboot kwamen....