Fotografieweblog Redmer van der Meer

Foto's variërend van een zonsondergang tot een schip in de hoogste golven, vanuit kikvorsperspectief of vogelperspectief, zwart-wit of kleurrijk; Neem een kijkje in de fotografie van Golven op zee.

|- Home - Contact - FAQ -|

zaterdag 6 februari 2010

Tallin 24-26 dec

Mijn eerste keer op een echte cruiseferry, het MS Baltic Queen, een complete avondvoorstelling, een disco, een modern schip en een comfortabel bed. In Stockholm hadden we een fles malibu gekocht, maar aan boord bleken we een zeer goedkope Duty-Free Shop te hebben, waar we dus dankbaar gebruik van gemaakt hebben. Na een paar flinke slokken van zulke warmhoudende drank hebben we ons gewaagd in de disco en heerlijk gedanst. Ik kende zelfs nog 60% van de nummers! Na een uitputtende danssessie met Iris hebben we ons naar de hut begeven en werden we de volgende dag half uitgeslapen wakker met een ontbijtje wat we al in de supermarkt in Stockholm hadden gekocht. Vond wel dat het schip last had van trillingen (cavitatie?), maar de schommelende beweging wiegde me prima in slaap. Bij aankomst in Tallin heb ik nog even het koude buitendek opgezocht, waarvandaan ik nog enkele schepen kon zien liggen. Hieronder was het MS Star, waar we later mee van Tallin naar Helsinki zouden varen.

Nadat we aangemeerd waren, zijn we van boord gesjokt, waarna we in de terminal verder onbeten hebben. Volgens mij houd ik van uitslapen! Nadat we nog een verloren portemonnee aan een zwerver teruggegeven hadden zijn we richting ons hotel gelopen. Hotel Skåne lag dicht tegen het centrum aan, dus een hele lange rit was het niet. Onderweg kwamen we nog een oude bezorgwagen van de Media Markt NL tegen. Ook kreeg ik een lichte cultuurshock, ze lopen hier enigszins achter, en dat terwijl ze binnen 2 jaar bij de EU gaan en met de Euro gaan betalen! Eenmaal aangekomen op het hotel besloot iemand dat het bed ook wel erg lekker lag. Daarna zijn we de stad ingegaan enn wat is dat centrum mooi. Bovendien was het relatief goedkoop en hadden ze op veel plaatsen gratis WiFi (kunnen we in NL nog een voorbeeld aan nemen!). Daarnaast hadden ze een erg leuke kerstmarkt in het centrum en konden we ergens gebrande amandelen krijgen, heerlijk! Een aanrader in Tallin is om in een 'Middeleeuws' restaurant te eten, dit hebben we direct de eerste avond
gedaan, waarbij we overheerlijk hebben gegeten.

De volgende dag hebben we de oude stadsmuren verkend en nog andere delen van het centrum, waarbij ik de hele tijd van mening was dat we dezelfde kant uitmoesten, terwijl er wel 180 graden verschil zat tussen die 'dezelfde' richting... Uiteindelijk zijn we toch zonder op de kaart te kijken er gekomen en hebben we genoten van een park en heerlijke koffie. Onderweg kreeg ik nog een cultuurshock, omdat de tramhaltes gewoon willekeurig midden op straat lagen (Zie foto)! Daarnaast was ik er al achter dat de tramrails absoluut scheef lagen... Vervolgens gingen we eten in een restaurant wat bij een sophisticated hotel hoorde. Ook dit was weer een restaurant met een thema; mexicaans. Ook hier weer overheerlijk gegeten (natuurlijk Nacho's, zo lekker!) en alweer niet al te duur.

Dit keer hebben we de tassen in het hotel gelaten, omdat dit toch redelijk dichtbij de terminal lag (in Stockholm lag de terminal half buiten de stad). Daarna zijn we op zoek gegaan naar een groot stadspark waarin een paleis van de koning o.i.d. en een operagebouw staat. toen we het gevonden hadden, was het alweer donker, maar na een romantische wandeling door het park zijn we teruggekeerd naar het centrum om de 2e kerstmarkt die nog in de stad zou moeten zijn, te vinden. uiteindelijk vonden we de plaats, maar die markt was niet heel sterk op Kerstmis gericht. Toen hebben we daar nog rondgekeken in een mooie winkel, een soort kunstcentrum, waar we nog leuke ideeën opdeden. Om de hoek hadden we al een mooi restaurant gevonden in Schotse stijl. Het eten was verrukkelijk, de bediening was stront, maar de prijs-kwaliteit-verhouding was uitzonderlijk! Tallin was wel een feest qua thema-restaurants, dat zouden ze in Nederland ook meer moeten doen.

Hierna was het tijd om op weg te gaan naar Helsinki. De boot vertrok om 21.00, dus hadden we onze tassen op tijd opgehaald en zaten we mooi op tijd aan boord van het MS Star.