Fotografieweblog Redmer van der Meer

Foto's variërend van een zonsondergang tot een schip in de hoogste golven, vanuit kikvorsperspectief of vogelperspectief, zwart-wit of kleurrijk; Neem een kijkje in de fotografie van Golven op zee.


|- Home - Contact - FAQ -|

maandag 22 februari 2010

Ystad met een winterzon, 3 jan 2010

De vorige keer in Ystad heb ik al het verkeer van Bornholms trafikken gemist, dit wilde ik graag nog zien, omdat twee van hun schepen in Nederland gebouwd zijn en een bij austal in Australië (www.austal.com). Omdat ik eerst geen mooie spottersplek heb kunnen vinden, ben ik door een paar hekken heengegaan en heb ik een mooie plaats opgezocht. De Skania van Unity Line lag aan de kade. Even later kwam de Hammerodde van Bornholms trafikken al binnenvaren. Vlak daarachter bevoond zich de Jan Sniadecki van Unity Line. De schepen draaiden heel mooi voor mij langs, in de volle zon. Omdat er een tijdje geen schepen zouden komen of vertrekken, ben ik naar de andere kant van de haven gelopen, waar ik alweer de ISPS (International Safety and Protection for Ships) heb overtreden door over een terrein van een bedrijf te lopen.

Even later ging de Hammerodde weg, waarna de Skania ging verleggen naar die plaats. Een klein uurtje later vertrok ook zij. Daarna zou ik terug gaan naar de stad, totdat ik zag dat er nog een veerboot ging vertrekken, de Wawel, van Polferries. Nadat ik deze op de foto had gezet kwam ik nog een mooie stapel boomstammen tegen op het terrein van dat bedrijf. Toen ik verder terugliep, kwam er net een auto om de hoek... En jawel die meneer in de auto sprak mij aan: Zweeds gebrabbel. Ik zeg: "I am sorry ?", waarna hiij me heeft uitgelegd dat ik niet zomaar door het hek mocht lopen. Ik moest me eerst melden bij de "Big Boss" en dan zou ik een veiligheidsjacket en een helm krijgen, gelukkig was ik al op de weg terug, dus dat heb ik maar gelaten.

Ik wist dat er nog een schip van Bornholms trafikken kwam, een snelle catamaran, de Villums Clausen, gebouwd bij austal. Ik ging weer naar mijn eerste spotplaats, ook omdat het licht meer vanuit het westen kwam. Terwijl ik de zon onder zag gaan, kwam het schip binnen en even later vertrok ze weer. Daarna moest ik weer op de trein richting Lund. Maar de dag was dik geslaagd, het was zulk mooi weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten