Fotografieweblog Redmer van der Meer

Foto's variërend van een zonsondergang tot een schip in de hoogste golven, vanuit kikvorsperspectief of vogelperspectief, zwart-wit of kleurrijk; Neem een kijkje in de fotografie van Golven op zee.

|- Home - Contact - FAQ -|

woensdag 17 februari 2010

Stockholm 30 dec

Daar stonden we dan in die lange rij. Allemaal mensen met grote koffers, huilende kinderen. En dan nog al die mensen die zo nodig dwars door de rijen heen moesten lopen, omdat de rijen zo lang waren dat ze er niet meer achterlangs konden. Door wat slim te kiezen waren we al snel aan boord en konden we al die vervelende mensen achter ons laten. Maar helaas gingen deze mensen op den duur natuurlijk ook aan boord... Eenmaal aan boord zochten we onze hut op, dek 2. Dit betekende dat we onder het autodek moesten slapen, wat in geval van nood niet zo prettig is. Het is toch maar de zee waar de Estonia verongelukte. Gelukkig konden we de bedden in de hut met wat moeite naast elkaar schuiven, wat een 2-persoonsbed creëerde. Daarna ging de boot bijna weg en zijn we op het buitendek gaan kijken. Wegvarend uit een donker Helsinki, een mooie stad maar geen absolute aanrader.

Op het schip troffen we een grote 'boulevard' aan met restaurantjes en winkeltjes, echt heel mooi. De mensen die sliepen op de dekken daarboven hadden ook uitzicht over de boulevard. We zaten op de Silja Symphony, toen deze gebouwd werd was dit de grootste (cruise)ferry ter wereld, in GT. De absoluut (in L,B,T) grootste cruiseferries zijn momenteel in aanbouw voor Stena Line voor de route Hoek van Holland - Harwich, zie http://www.thesuperferries.com/. Een paar uur na het wegvaren was er een show in het theater. Lenige, schaars geklede, dansende vrouwen! Ik gelukkig en Iris lag op bed. Later heb ik haar wakker gemaakt om haar van de dansende mannen te laten genieten, maar eenmaal boven was het al bijna afgelopen. Helaas was het nachtleven op dit schip wat minder, of er zat weinig jeugd aanboord. Ze hadden in ieder geval wel een mooie disco om de schoorsteen heen gebouwd. Dit bood niet genoeg vermaak, dus besloten we ons bed op te zoeken.

De volgende ochtend werden we wakker met een ontbijtje uit de supermarkt van Helsinki. Toen we op het buitendek kwamen voeren we tussen de rotseilanden bij Stockholm door. Helaas was het wat mistig, maar toch was het erg mooi om te zien. Daarna kwamen we al spoedig aan bij de terminal, waar nog een schip van Tallink lag, de Silja Festival. Eenmaal in Stockholm, waar we nu 'bekend' waren, hebben we de tassen weer in de terminal gelaten en gingen we naar het Vasa-museet, http://www.vasamuseet.se/. Hier was een schip tentoongesteld uit de tijd van de VOC. Dit schip was niet stabiel genoeg en was vlak na de bouw, vlak buiten Stockholm, gezonken. in de 50-er jaren is er een grote operatie opgezet om het schip te bergen. Vervolgens is zij tentoongesteld, waarna er een heel gebouw omheen gebouwd is. Dit is nu het Vasamuseum. Er was overigens een Nederlander ingehuurd op die werf om het schip te helpen bouwen, omdat de Zweden nog geen ervaring hadden met schepen met dubbele kanondekken. Ik hoop niet dat ik ooit zulke fouten maak.... Gelukkig zijn we qua kennis een stuk verder!

Na veel gezien en geleerd te hebben in het museum, hebben we besloten de tassen weer op te halen en richting vliegveld te gaan. Eerst hebben we nog een lekkkere maaltijd genuttigd bij de take-away in de cityterminal. Daarna hebben we de Flygbussarna gepakt naar Stockholm-Bromma, waar we nog bijna 3 uren moesten wachten op het vliegtuig. We hadden bijna een vliegtuig eerder kunnen nemen! 3 uren wachten betekende 2 potjes monopoly spelen. Maar wie er gewonnen heeft, weet ik niet meer. Even later stond ons vliegtuig ineens met vertraging op het scherm, maar uiteindelijk zijn we bijna op tijd vertrokken. Op vliegveld Malmö stond er weer een bus van Flygbussarna te wachten om ons naar Lund te brengen. Volledig uitgeput zijn we daarna op bed gegaan, met een erg mooie vakantie achter de rug.