Fotografieweblog Redmer van der Meer

Foto's variërend van een zonsondergang tot een schip in de hoogste golven, vanuit kikvorsperspectief of vogelperspectief, zwart-wit of kleurrijk; Neem een kijkje in de fotografie van Golven op zee.


|- Home - Contact - FAQ -|

vrijdag 5 februari 2010

Stockholm 23-24 dec 09

Op zondag 21 december zou ik 's avonds (21.30) het vliegtuig nemen naar Kopenhagen om vanuit daar door te reizen naar Lund. 21 december was inderdaad een van de eerste dagen deze winter dat Nederland, nou ja vooral de NS, plat lag/lagen. Dus ik ging omstreeks 14.00 vanuit Friesland richting Schiphol, zodat ik misschien op tijd kon komen voor mijn vliegtuig. Tussen Amersfoort en Zwolle kwam ik erachter dat mijn vlucht geannuleerd was. Helaas! Eenmaal aangekomen op Schiphol, na 6 uren reizen, jawel normaliter een treinreis van ca. 3 uren, kreeg ik te horen dat we een hotel toegewezen kregen en dat de vlucht de volgende dag rond 13.30 zou gaan. Naar het hotel kon je per shuttlebus heen reizen. Aangezien de shuttlebus 2x per uur kwam heb ik een Schiphol-OV-bus genomen naar het hotel en dankbaar gebruik gemaakt van mijn OV-chipkaart.

De volgende dag weer terug naar Schiphol gereisd met de Schiphol-OV-bus. uiteindelijk had de vlucht nog wat vertraging, maar we gingen op weg, gelukkig maar. Daarna mijn Zweedse OV-chipkaart opgeladen op Kobenhavn Lufthavn Kastrup. Vervolgens de trein genomen naar Lund, waar Iris op me zou wachten. Helaas was ze iets te laat, terwijl mijn trein ook nog vertraging had! Maar ik was allang blij dat ik in Zweden aangekomen was. Daar lag net zoveel sneeuw, maar daar was het dagelijkse leven wat minder ontregeld. Na een heerlijke nacht, moesten we weer vroeg op om onze bus naar de luchthaven van Malmö te halen. Malmö Sturup ligt wel 20 km buiten Malmö, maar het begon licht te worden en het vliegtuig zag er goed uit. De vlucht verliep erg voorspoedig, met gratis ontbijt aan boord, hoera!

Eenmaal geland in Stockholm Bromma zijn we weer met een bus van Flygbussarna naar het centrum gegaan. We hebben ons hotel opgezocht, wat een boot was! Een kleine hut, maar een mooie locatie en niet al te duur. Ik kon overigens niet fatsoenlijk onder die douche staan. Vervolgens zijn we vanuit het hotel het eiland waar ons hotel aan lag, gaan verkennen. hiervandaan had je een mooi overzicht over het wat nieuwere centrum met een paar kerken en het station. Helaas stonden er weer dingen in de bouwsteigers/kranen, zoals wij wel vaak hebben in steden. Ergens zijn we ook nog door het oude centrum gelopen, wat een beetje te toeristisch was ingesteld, veel te veel souvenirshops. Hierna zijn we weer naar het zuidelijke eiland, waar het hotel aan lag, gegaan en hebben daar heerlijk Zweeds gegeten: rijst met oranje saus, waar vlees doorheen zat. Delicious! Na dit eten zijn we weer via de rotsen op dat eiland, met overzicht over het centrum, naar het hotel gelopen.

De volgende dag was de eerste opdracht om uit te checken en onze tassen naar de terminal van TallinkSilja (Rederij) te brengen, omdat we die avond omstreeks 17.30 per cruiseferry naar Tallin zouden varen. Omdat ik nogal weinig foto's had gemaakt heb ik vanaf toen mijn camera om mijn nek gehangen, waarna we per metro naar de terminal zijn gereisd. In de terminal konden we relatief goedkoop (5 SEK ~ € 0,50) een kluisje fixen voor die dag. Daarna zijn we per voet teruggelopen richting centrum, waar het plan was om naar het Vaasamuseet te gaan. Helaas was deze gesloten (In deze landen vieren ze graag in alle rust kerst en is de 24e ook al een geliefde dag om dat te doen). Onderweg kwamen we nog langs een oude arbeiders-/industriewijk, waar we een supermarkt spotten en nog wat gewinkeld hebben. Daarna hebben we wat door de stad geslenterd en zijn we langzaam weer richting terminal gegaan. Daar hebben we ingecheckt (zonder paspoort!) en kon onze cruise beginnen!

To be continued

Geen opmerkingen:

Een reactie posten